Treenaamalla voit kehittää empatiataitojasi, levittää tietoa empatian merkityksestä ja laajentaa empatiasi piiriä. Näin voit ymmärtää myös sellaisia ihmisiä, joiden elämänkokemukset ja näkemykset poikkeavat vahvasti omistasi.

Empatiahetki

  • Muistele, milloin olet kokenut empatiaa tai jakanut sitä toisille.
  • Kerro kaverille, perheenjäsenelle tai tutulle, kuinka olet arvostanut häneltä saamaasi empatiaa.

Tutustu uuteen ihmiseen

  • Vietä aikaa sellaisen ihmisen kanssa, jota et tunne kovin hyvin. Menkää vaikka kahville tai kävelylle!
  • Miettikää, mikä teitä yhdistää.
  • Puhukaa myös siitä, mikä teitä ei yhdistä.
  • Jakakaa kokemuksianne.
  • Yrittäkää ymmärtää toisianne ja motiivejanne.

Tee pieniä arjen empatiatekoja

Mieti, miten voit tukea läheisiäsi tai kohtaamiasi ihmisiä kotona, töissä tai muualla.

  • Ole kohtelias ja avulias.
  • Kun näet tuntemattoman tarvitsevan apua, tarjoa sitä.

Kuuntele ihmisiä tarkasti

Kun keskustelet jonkun kanssa:

  • Kuuntele avoimin mielin ja keskeyttämättä.
  • Keskity toisen sanoihin, älä siihen, mitä haluat itse sanoa seuraavaksi.
  • Kysy keskustelukumppaniltasi avoimia, tarkentavia kysymyksiä.
  • Älä ujuta kysymyksiin omia näkemyksiäsi.
  • Yritä saada selville, mitä keskustelukumppanisi ajattelee ja miksi.

Lue tarinoita erilaisista ihmisistä

Tarinat auttavat ymmärtämään ihmisiä, joilla on erilaisia elämänkokemuksia kuin meillä. Fiktiiviseen tarinaan mukaan tempautuminen voi tutkitusti lisätä empatiaa. Lue hyvä romaani tai lehtijuttu ihmisestä, joka on ihan erilainen kuin sinä, tai joutunut tilanteeseen, jota et ole koskaan kokenut.

Mieti, mitä tekisit, jos olisit tämä henkilö.

  • Mistä unelmoisit?
  • Mitä huolia sinulla olisi?
  • Mitä tarvitsisit, mikä muuttaisi elämääsi parempaan suuntaan?

Pohdi empatiaasi

Vaikka empatia on sisäsyntyistä, sitä voivat rajoittaa monet seikat. Yhteiskunnalliset mekanismit, yksipuolinen uutisointi ja omat kokemuksemme vaikuttavat siihen, ketä kohtaan koemme empatiaa. Saatamme esimerkiksi ohittaa pakolaisten kohtaamat haasteet olankohautuksella, jos emme tunne pakolaisia tai syitä, mitkä saavat heidät pakenemaan.

  • Pysähdy miettimään, missä tilanteissa ja keitä kohtaan koet empatiaa – ja milloin et.
  • Mieti, mikä voi rajoittaa empatian kokemustasi. Ole valmis kyseenalaistamaan ajatusmallejasi.
  • Jos havaitset, että sinun on vaikea samaistua joidenkin ihmisten kokemuksiin, lue lisää heidän tilanteestaan.
  • Pyri tutustumaan ihmisiin, joiden kokemuksista tiedät vain vähän.

Tee empatiasta globaalia

Myös kaukana olevat ja tuntemattomat tarvitsevat empatiaasi.

  • Selvitä, miten valintasi vaikuttavat ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvointiin.
  • Pohdi tuntemattomia ihmisiä, jotka valmistavat vaatteesi tai kahvisi. Miltä heidän arkensa tuntuu? Mitä he toivovat elämältään?
  • Tue ihmisoikeuksien toteutumista lähellä ja kaukana. Voit esimerkiksi vedota päättäjiin tai lahjoittaa varoja järjestölle, jonka työtä arvostat.
  • Vapaaehtoistyöllä voit vaikuttaa! Sen avulla voit antaa aikaasi hyvälle asialle, tukea ihmisiä ja jakaa empatiaa heidän kanssaan.

Kerro empatiasta somessa

  • Tee empatiatesti ja jaa se somessa #empathymovement.
  • Haasta mukaan kaveri, jonka kanssa olet jakanut empatiakokemuksen.
  • Osallitu keskusteluun Instagramissa @empathymovement ja kerro oma näkemyksesi tai kokemuksesi empatiasta.

Empatiatestiä ja -treeniä varten konsultoitiin filosofian tohtori Elisa Aaltolaa Turun yliopistosta ja tutkijatohtori Antti Rajalaa Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta. Yhtenä lähteenä käytettiin Aaltolan ja Sami Kedon kirjaa Empatia: myötäelämisen tiede (Into, 2018).